torsdag 8 januari 2009

Amerikansk äppelpaj

Ville titta in och lägga in ett nytt recept som jag hittat på äppelpaj, Jag älskar äppelpaj och har säkert redan 10 recept inskrivna i min lilla bok. Eftersom att jag inte är så förtjust i kanel men däremot ÄLSKAR kardemumma i äppelpaj så väljer jag att ta bort kanelen och ösa på lite extra med kardemumman!

Deg:
325 g vetemjöl
225 g smör
1 dl vatten
1/4 tsk bordssalt

Fyld:
6 äpplen
1 msk maizena
2 msk vatten
2 msk brun farin
1/2 tsk kanel
1/4 tsk riven muskotnöt
15 g smör
2 msk akaciehonung


Pensling:
1 stk äggula
2 msk vispgrädde 38%

Pynt:
färsk mynta
Tillagning:-Smula ner smöret i mjölet, tillsätt salt och kallt vatten och samla ihop degen med lätt hand. Lägg degen kallt i en timma. -Dela degen i två delar. Kavla ut den ena halvan och klä en pajform med den. Skala, kärna ur och skär äpplena i tunna bitar. Blanda dem med de andra ingredienserna till fyllningen. Fördela fyllningen över pajbottnen. Kavla ut den andra halvan av degen och täck pajen med den. Tryck ihop kanterna ordentligt och skär ett par hål i deglocket, nagga det ev. med en gaffel så att ångan kan komma ut. -Vispa ihop äggulor och grädde och pensla det på pajen. Baka i 200ºC, ca. 35 minuter. -Dekorera med färska myntablad.
Recept från recept.se

2 kommentarer:

Inreda Mera Hemma sa...

Hmmm låter som något jag skulle vilja smaka i morgon på tjejmmiddagen? Också kanske jag bakar en med rabarb???? MummmA!!!!!!!!!

Rickard sa...

Bjud mig!!!!!För böveln, bjud mig!!!