onsdag 10 december 2008

luktar gott

I dag så har jag julstämning. Orsaken till detta är att våra vita hyacinter äntligen har slagit ut!Helt otroligt va en doft kan göra för stämningen, fast det klart mamma har ju alltid vid jul haft hyacinter hemma, så detta är för mig jul! Även doften av pepparkakor, mandariner och tro det eller ej men vår plastgran. När jag va liten så hade vi en gran som kommer med en stomme och så får man lov att peta in kvistarna i stammen. Denna doftade starkt av plast varje år vi satt upp den.
När jag sedan flyttade hemifrån så hade min mormor en likadan gran, men hon tyckte att den va jobbig och bestämde sig för att införskaffa en mindre! Snäll som hon var så gav hon den gamla granen till mig!
Så nu varje jul här hemma så sätter jag på julmusiken, ringer ned mamma (hon får alltid sätta i ljusen i granen, hon är bäst på detta.) och klär granen efter att vi petat alla kvistar på plats. Så sitter jag på soffan och drar ned doften av plast långt ned i lungorna och bara myser. Tänk att min son även han får växa upp till denna underbara doft!=)

Inga kommentarer: