tisdag 14 juli 2009

Bläääää!!


Tjock, högbank och varm, det är jag i dag. Solen skiner äntligen och i dag så målas det för fullt.
Dagen började dock med att jag 7.30 infann mig ¨på kvinnokliniken för att göra en glukos-belastning, fick sätta mig i väntrummet och in kommer en liten rund kvinna och ställer fram ett glas och en tillbringare. "Ja nu vill jag att du ska dricka upp denna sockerlösning på 5 min." säger hon och tittar på mig. "Jaha, det ska jag väl klara" säger jag och tittar skeptiskt på det som verkar vara en liter vatten som står framför mig. Jag greppar kannan för att hälla upp i mitt glas och besvikelsen måste ha spridit sig i mitt ansikte för när jag sedan uttryckligen säger "Ååh, den är varm.." Så börjar den lilla runda kvinnan att le. "Jo det måste den vara, kom och säg till mig om du börjar må illa, jag menar det blir ju lätt så då man kommer så här på fastande mage och är gravid." Så vänder hon sig om och går.
Jag tar ett djupt andetag och förbereder mig på det värsta och så dricker jag 4 stora klunkar, sväljer och smackar litegrann... "Ah men det här ska nog gå bra" tänker jag och klunkar vidare.. Väl inne på mitt fjärde glas med äckel-sött vatten och 2 minuter till godo så tror jag att jag ska storkna för varje klunk jag får i mig. Fyyyyyy så sött!! Tar belåten det sista i ett svep och tänker "Ha ha, jag klarade det!" Så sitter jag i 30 minuter i stolen och börjar svälja oftare och oftare. Kaxigheten försvinner och illamåendet totalt övermannar mig. Söker upp den runda lilla kvinnan som eskorterar mig till närmaste säng där jag förvånansvärt nog somnar och sover i 1 1/2 timma. Något förvirrad när jag helt plötsligt blir väckt och raglar nästan in i provrummet för att ta ett litet stick i fingret.
Allt ser gott ut och jag får gå därifrån.
Helt upp och ned känns dagen då det började så ovanligt och sedan så har jag ca. 2000 saker att ägna min uppmäsksamhet åt i dag, varken tiden eller kroppdelarna verkar räcka till i dag. Och som grädde på moset så kletar lilleman vår vita tygsoffa med något svart, så nu surrar tvättmasinen för fullt.
Fullt ös, i morgon fyller lille skrutt 4 år!!!!

Inga kommentarer: